dinsdag 5 april 2016

1. Schoolgidsen cursus - Introductie en stukje cultuurgeschiedenis Biesbosch

Griend langs het museumpad in de Hollands Biesbosch
Vandaag was ik een van velen die begonnen waren aan een cursus om Schoolgids te worden in de Biesbosch. Ik weet al jaren dat de Biesbosch uit twee delen bestaat. De Hollandse Biesbosch en Brabantse Biesbosch. En ja, er zijn zowel overeenkomsten als verschillen.

Als lid van de VVHB ( Vrijwilligers voor het Hollandse Biesbosch) ben ik al actief - aan de Dordtse kant, en dan mn op het GMP (GriendMuseumPad). Ik heb mij, sinds 2003 verdiept in de cultuur historische materie en maak deel uit van een groepje van 5 personen die dit gebied een extra warm hart toedragen.

Er werd een oproep gedaan vanuit het bezoekerscentrum voor schoolgidsen. Mensen die zich geroepen voelden om als gids, jonge kinderen- leerlingen, te begeleiden bij de bezoeken die via school geregeld worden, om wat te leren over de natuur en cultuur van dit gebied. Gezien ik als leerkracht (nu ' in ruste' ) het leuk vond om met kinderen te werken - leek het mij leuk om nu deze activiteit toe te voegen aan mijn agenda.

Vandaag dus de introductie, kennismaking en eerste praktische 'kennisoverdracht' die gehouden werd vanuit het Biesbosch Museum in Werkendam.

De groep cursisten bestaat uit een zeer gemĂȘleerd groep mensen die allemaal voor eigen redenen deze stap hebben gemaakt om mee te doen. De leidraad wel- het overbrengen van de liefde voor de natuur, de drang om kinderen enthousiast te maken voor ' de buitenwereld' en het delen van ieders eigen passie.

Vandaag- een wandeling in de griend begeleid door een bevlogen 'verhalenverteller' over de griendwerkers en hun leven. Uitleg over diverse bezigheden, gereedschap en uiteraard ook wat 'lokale' tongval en grappige anekdotes.

Het was een prettige ochtend geweest en met weer wat nieuwe informatie opgestoken te hebben- ging ik met een tevreden gevoel huiswaarts. Volgende week verder- nu eerst huiswerk maken! Ja, dat hoort er ook bij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten